Tällä sivulla kerromme Varejoen kylää ja sen asukkaita koskevista tärkeistä tapahtumista

...

***********

Kuvateksti

Useita kyselyjä on tullut Varejoen koulun tiimoilta, joten julkaistaan tässä vastauksemme Tervolan kunnan hallitukselle. Olkoon kirjeen otsikkona " Rukouksiamme"  ei kuultu...)    Teksti löytyy sivun alaosasta
9.10.2019 tilanne Varejoen kyläyhdistyksen toiminnan järjestelyssä.

Kyläyhdistyksen hallitus on tehnyt työtä varmistaakseen yhdistyksen toiminnan ensivuodelle ja tuleville vuosille.
Toimilla valmistellaan tietä uuteen nousuun, kun uudet virkeät toimijat lähtevät jatkamaan kyläyhdistystoimintaa ideoineen ilman taloudellista taakkaa toimitilojen ylläpidosta. Aiemman kaltaisen vastuun hoitaminen työssäoleville olisi ylivoimainen, vaikka kuinka lujasti asiaan uskoisi. (Näin voidaan pitkällä kokemuksella hallituksessa olleina kertoa asian aivan varmasti olevan.)

Grillikota on myyty Tervolan seurakunnalle ( kauppakirjassa lukee: käyttötarkoituksena yleishyödyllinen käyttö ) ja se siirtyy seurakunnan leirikeskuksen ja urheilukentän seutuville. Paikka tarkentuu heidän ja kunnan neuvottelussa, jossa määrittyy yleishyödyllisyyden laajuus. Kyseessä on huolto- ja ylläpitokysymyksiä, jotka he ratkovat yhdessä. Joka tapauksessa kota tulee olemaan kunnan sosiaalitoimen käytettävissä, kuten ennenkin ja kyläläistenkin, joskin jotain pientä rajoitusta on luonnollisesti. Näin jää kaikki ylläpitovastuut säännöllisen toimijan hoitoon ja aiempi mm. matkailuyritysten ilmainen kodan polttopuineen hyödyntäminen loppuu.

Kyläyhdistykselle on käytössä kokous- ja muihin tilaisuuksiin entinen Työtupa, mutta tuon sopimuksen lopullisen sisällön vahvistaa muu kuin paikallinen toimija. Paikallisesti neuvoteltu käyttösuunnitelma on todella asiallinen ja uskomattoman edullinen, jossa ei puhuta tuhansista euroista vuodessa,kuten tilanne on koulun osalla ollut.

Joulukuun 10 pvä 2019 klo 12- tarjotaan Varejoen diakonian ja kyläyhdistyksen yhteinen Jouluateria Varejokisille vanhuksille ja yksinäisille.

Muita tilaisuuksia, kuten aiempi puurojuhla ja kauneimmat joululaulut ovat vielä suunnittelussa ja ensi viikolla tiedossa pidetäänkö niitä.

Kaikki on myyty ja luovutettu yleishyödylliseen tarkoitukseen, sekä turvattu yhdistyksen toiminta tulevassakin. Ostajina Kotiseutumuseo, joka saa museolle mm. toimivan keittiön kesän kahvilatoimintaan ja toisena ostajana Tervolan seurakunta. Seurakunnan ostoilla toteutuu laajasti lasten ja nuorison toiminnan, kuten myös muun väestön toiminnan kautta yleishyödyllisyys.

Kunnalta voi edelleen vuodenvaihteen jälkeen vuokrata tilaisuuksiin kouluntiloja, kuten muidenkin koulujen tiloja on voitu vuokrata. Vuokraajan paikalta puuttuu vain yksi välikäsi, ei muuta.

VAREJOEN KYLÄYHDISTYS Ry

Tarjoamme su 6.10.2019 klo 12-15 kodalla kahvit ja makkarat kyläläisille. Olemme tilanteessa, jossa kiinteän toimipaikan vuokraus päättyy. Kyläyhdistys jatkaa luonnollisesti toimintaa, mutta toimijoiden vähäisyys on aiheuttanut rasitteiden poistamisen tarpeen.
Irtaimisto on myyty pois.
Grillikodasta pois vietynä ja paikka siivottuna odotetaan järkeviä tarjouksia, joista hallitus lopulta katsoo tarjouksien riittävän tason.

ps.  biljardipöydästä kannattaa tehdä tarjous Juha-Pekka Lumpukselle

Se on loppu nyt...

Varejoen kylän ensimmäinen Raivaajajuhla pidettiin 70 vuotta sitten, eli 30-31.7.1949. Juhlat ovat silloin olleet todella suuri tapahtuma kylässä, johon ensimmäiset asukkaat tulivat 1946 raivaamaan synkkää korpea. Kesällä 2019 pidettiin vielä Varejoki-päivä ja jo silloin näiden tapahtumien ennakoitiin tähän myös päättyvän.

Historiaa on nyt myös Varejoen Kyläyhdistyksen aktiivinen toiminta Varejoen koulun puitteissa. Syyskuun 30 päivään 2019 asti vielä hoidetaan sovitut tilaisuudet ja tilojen vuokraukset, mutta sitten kaikki aiemman touhut on loppu.Tyhjennämme tilat kaikesta yhdistyksen tavaroista myyden ne vastaaville yleishyödyllisille toimijoille, joten yhdistyksellä ei tämän jälkeen ole toimitilaa. Yhdistys  sinänsä jää edelleen olemaan , sille on oma merkityksensä myös tulevaisuudessa. Yhdistyksen hallituksen on huolehdittava tässäkin tapauksessa yhdistyksen varoista, joten käytöomaisuus pyritään myymään jollakin järkevällä hinnalla pois.

Miksi näin ?  Kunta on halukas myymään kiinteistön pois vastuultaan. Takarajaksi on nyt ilmoitettu 4.9.2019, jolloin kyläyhdistyksen tai muun alueen yleishyödyllisen toimijan tulee ilmoittaa ostoaikeensa kunnahallitukselle. Vuokrasopimuksessa on myyntiä varten kolmen kuukauden irtisanomisaika, jos kunta saa kiinteistön myytyä. Kolme kuukautta on aivan liian lyhyt aika suunnitella mitään järkevää toimintaa, joten jatkolle ei mitään edellytyksiä ole.

Olemme viime vuosina selvittäneet tilojen saneeraustarpeita, että jos kyläyhdistys ostaisi koulukiinteistön. Olimme löytäneet ratkaisuja ja saaneet erilaisia tarjouksia toteuttaa niitä. Leader rahoituskin olisi ollut varsin todennäköisesti saatavissa hankkeeseen ja talolle olisi ollut toimintaa kehitettäessä riittävää käyttöä ylläpidon katteeksi.

Olisi kuitenkin tarvittu kumppanuutta joltakin alueen toimijalta, että hankkeen tulevaisuus näyttäisi rahoittajalle riittävää toimintaa tiloissa.
Eipä löytynyt kiinnostusta, ei myöskään kylläisiltä tullut asian suhteen minkäänlaista tukea.
Toiminta kyläyhdistyksessä on muutaman viime vuoden ollut parin kolmen aktiivin varassa, joten mitta on heillä nyt täyttynyt.

Jotain jälkiä jää historiaan

Varejoki oli.. mitä jää ?

Tervolan kunnanhallitus

Varejoen Kyläyhdistys ry

Asia:

Varejoen koulukiinteistö

Varejoen Kyläyhdistys on viidentoista vuoden ajan vuokrannut koulun tiloja kylätoiminnan käyttöön. Muutaman viime vuoden aikana kyläyhdistys on parannellut koko kiinteistön käytettävyyttä monin tavoin. Nämä toimet ovat olleet mahdollisia kunnan tuettua materiaalikustannuksissa ja muu osa on tehty pääosin talkoovoimin. Kaikessa on huomioitu alueen ja koulun tilojen yleishyödyllisyyden merkitys.

Muutamia kohteita on syytä mainita tässä yhteydessä. Pääoven edessä ollut katosrakennelma korvattiin pienellä ovikatoksella. Samalla kaivettiin sadevesi- ja salaojaputket etupihalle. Katkaistiin avo-ojalla Törmävaaran puolelta tulevien sulamis- ja sadevesien juoksu koulunpihaan ja siinä erikoisesti pääoven kohdalta talon alle virtaus. Tätä työtä tehdessämme huomasimme talon nurkan alla olevan hyvin suuri tyhjä tila, jonka on tuo em veden kulkeminen sen kautta aiheuttanut. Koko piha alue tasattiin.

Rakensimme ns aktiviteettipihan, jossa talvisin suosittu kyykkäpelikenttä valaistuksineen. Alueelle tuli myös wc.t, joita ei aiemmin ollut ulkoilijoille käytössä ollenkaan. Myös kyläyhdistyksen grillikota sijaitsee alueella ja on ollut hyvin paljon käytetty ja johon kyläyhdistys hankki polttopuut ja huoltanut sitä muutoinkin. Tämä on siis ollut yleisesti käytettävissä. Teimme muutoksen (lupa oli) ekoasemana toimineeseen tilaan, kun yleinen käyttö tiloilta loppui. Puolitimme tilat jäteastioille ja ulkovarastolle. Ulkovarasto on palvellut kyläyhdistyksen pelivälineiden ja pihanhoito välineiden suojana.

Urheilukentän ajanottokoppi asenettiin hieman aiempaa siistimmin entiselle paikalleen (lupa oli). Korjattiin vesikatto asentamalla siihen peltikate. Koppi ilmastoitiin sisätiloiltaan ja myöskin välikatolle avattiin ilmanvaihto, koska se lähes umpio oli jo lahoamassa ja homeessa. Terassin laudoitus oli vaarallisen laho ja se uusittiin pk laudoin. Sisätiloihin vaihdettiin käytettävyydeltään paremmat pöytätasot. Hankittiin uudet keveät siirrettävät kesä- ja talvikäyttöön sopivat ja sisätiloissa säilytettävät aidat. Kentälle asennettiin lentopalloverkkoa varten tolpat kiinteillä betonijaloilla, joista tolpat saa helposti talveksi irrotetuksi ja keväällä paikoilleen asennetuksi. Pelipaikan käyttäjinä on enimmäkseen seurakunnan leireillä olevat nuoret. Kustannusten tuki sivistysosastolta.

Keväällä 2019 saimme valmiiksi frisbeegolf radan 9-korisena. Korit on hankittu yhdessä Tervolan Ulkoilijoiden kanssa. Heittoalustat ovat tällä hetkellä asennusta vaille valmiit, talkoo innostusta ei ole ilmennyt, joten hieman viivästynyt. Koreista kaksi on koulun tontilla, muuta urheilukentän ja ev.lut rukoushuoneen tonteilla. Rataa on pitäneet varsin hyvänä myös aktiivit lajin harrastajat ulkopaikkakunnilta vieraillessaan alueella. Rata on ja jää yleiseen käyttöön.

Sisätiloissa on tehty paljon muutoksia, joista osa on kohdistunut itse kiinteistöön. Ruokasalin seinät korjattu ja maalattu. I-luokkahuoneet tilojen käytettävyyttä parannettu ja seiniä korjailtu sekä maalattu. Wc-tilojen ilman vaihtoa parannettu. Keittiöön tuloilma termostaattiohjatulla venttiilillä. Ulko-oven lasitus uusittu ja puitteet siistitty. Keittiön hella hankittiin huippuhalvalla huutokaupasta.

Tässä vain muutamia paranneltuja asioita. Lopuksi on mainittava erityinen kohde joka Kivikauden kylän lisäksi kiinnostaa kulkijoita, eli Petsamon Alaluostarin kellotapulin näköisversio tsasounan vieressä. Kohde löytyy monesta eri lähteestä kulkijoiden matkasuunnitelmia varten.

Lopuksi

Vuosien varrella kunta on ilmoitellut halusta luopua kiinteistöstä sen aiheuttamien kustannusten vuoksi. Olemme aiemmin ilmaisseet halumme pitkään vuokrasopimukseen, jonka puitteissa voisimme hakea Leader-rahoitusta lämmitysjärjestelmän saneeraukseen maalämmölle. Tähän ei ollut kunnassa halukkuutta, vaikka tältä osin kiinteistön arvo olisi noussut. Vuokrasuhteella olisi kuitenkin ollut ns perälauta tapaukseen, että kylältä loppuisivat aktiivit toimijat ylläpitoon.

Nyt viimeisen kolmen vuoden aikana olemme tutkineet erilaisia saneerausmalleja ja pyytäneet useita tarjouksia lämmitysjärjestelmän uusimiseen hybridi- ja maalämmöillä. Lisäksi vesikattojen osalta olemme saaneet arviolaskelmia. Leader-hanketta varten on laskettu ja suunniteltu malleja, joilla edullisimmin ja käytettävyydeltään parhaiten voitaisiin ylläpitää kiinteistö kyläyhdistykselle ostettuna. Asuntopuolen rakenteita on tutkittu arkistosta löydetyistä vajavaisista piirustuksista ja on mitottu ja suunniteltu putkiston saneerausta. Laskelmien mukaan kyläyhdistyksellä sinänsä olisi mahdollista tehdä saneeraus ja yllä pitää koulukiinteistö.

Olemme kyselleet useamman kerran Varejoen kyläläisiltä kiinnostusta koulun ostosta kyläyhdistykselle, mutta kokouksiin ei ole väkeä tullut asian vuoksi. Olemme pyytäneet paikallista jahtiseuraa mukaan hallinnoimaan kiinteistöä ja kertoneet, ettei tämä edellytä heidän rahoitusta. Olemme saaneet useasti kielteisen vastauksen. Olemme myös tarjonneet Kätkävaarassa toimiville yhdistyksille yhteistyön mahdollisuutta tilojen käyttöön ja hallintaan, mutta eipä vastauksia ole kuulunut.

Kun näemme, ettei meillä kyläyhdistyksenä ole taattua jatkuvuutta toimijoissa, ei voida tällä aktiivitoimijoiden ikäjakautumalla ottaa kannettavaksi tulevaisuuden vastuita. Nämä tosiasiat tunnustaessamme olemme 1.9.2019 Varejoen Kyläyhdistys ry.n hallituksena päättäneet luopua ostoajatuksesta sekä vuoden 2019 lopussa päättyvän vuokrasopimuksen uusimismahdollisuudesta.

Kyläyhdistys pyrkii luopumaan kaikesta omaisuudestaan tarjoamalla muille vastaaville yhdistyksille asiallisella hinnalla ostettavaksi. Olemme asiaa suunnitellessamme jo huomioineet erilaiset saamamme avustukset ja muiden käyttäjien yleishyödyllisyys näkökohdat.

Kyläyhdistys jää edelleen toimimaan vähimmällä tasolla, mutta sillä ei ole enää omaisuutta, eikä kiinteää toimipistettä. Toimet tästä muutoksesta aloitetaan välittömästi, jotta me muutamat ( pari kolme ) aktiivit pääsemme mielestämme ansaitulle vapaalle kohtuullisen ahkeran jakson jälkeen.

Varejoen Kyläyhdistys ry.n  puolesta

Terttu Vakkuri puheenjohtaja                                              Toivo Kunnari sihteeri

.