Tällä sivulla kerromme Varejoen kylää ja sen asukkaita koskevista tärkeistä tapahtumista

...

***********

Se on loppu nyt...

Varejoen kylän ensimmäinen Raivaajajuhla pidettiin 70 vuotta sitten, eli 30-31.7.1949. Juhlat ovat silloin olleet todella suuri tapahtuma kylässä, johon ensimmäiset asukkaat tulivat 1946 raivaamaan synkkää korpea. Kesällä 2019 pidettiin vielä Varejoki-päivä ja jo silloin näiden tapahtumien ennakoitiin tähän myös päättyvän.

Historiaa on nyt myös Varejoen Kyläyhdistyksen aktiivinen toiminta Varejoen koulun puitteissa. Syyskuun 30 päivään 2019 asti vielä hoidetaan sovitut tilaisuudet ja tilojen vuokraukset, mutta sitten kaikki aiemman touhut on loppu.Tyhjennämme tilat kaikesta yhdistyksen tavaroista myyden ne vastaaville yleishyödyllisille toimijoille, joten yhdistyksellä ei tämän jälkeen ole toimitilaa. Yhdistys  sinänsä jää edelleen olemaan , sille on oma merkityksensä myös tulevaisuudessa. Yhdistyksen hallituksen on huolehdittava tässäkin tapauksessa yhdistyksen varoista, joten käytöomaisuus pyritään myymään jollakin järkevällä hinnalla pois.

Miksi näin ?  Kunta on halukas myymään kiinteistön pois vastuultaan. Takarajaksi on nyt ilmoitettu 4.9.2019, jolloin kyläyhdistyksen tai muun alueen yleishyödyllisen toimijan tulee ilmoittaa ostoaikeensa kunnahallitukselle. Vuokrasopimuksessa on myyntiä varten kolmen kuukauden irtisanomisaika, jos kunta saa kiinteistön myytyä. Kolme kuukautta on aivan liian lyhyt aika suunnitella mitään järkevää toimintaa, joten jatkolle ei mitään edellytyksiä ole.

Olemme viime vuosina selvittäneet tilojen saneeraustarpeita, että jos kyläyhdistys ostaisi koulukiinteistön. Olimme löytäneet ratkaisuja ja saaneet erilaisia tarjouksia toteuttaa niitä. Leader rahoituskin olisi ollut varsin todennäköisesti saatavissa hankkeeseen ja talolle olisi ollut toimintaa kehitettäessä riittävää käyttöä ylläpidon katteeksi.

Olisi kuitenkin tarvittu kumppanuutta joltakin alueen toimijalta, että hankkeen tulevaisuus näyttäisi rahoittajalle riittävää toimintaa tiloissa.
Eipä löytynyt kiinnostusta, ei myöskään kylläisiltä tullut asian suhteen minkäänlaista tukea.
Toiminta kyläyhdistyksessä on muutaman viime vuoden ollut parin kolmen aktiivin varassa, joten mitta on heillä nyt täyttynyt.

Jotain jälkiä jää historiaan

Varejoki oli.. mitä jää ?

.